“Dalijimasis kasdienybe” skirtingose socialinėse platformose

Moderniojo interneto laikais, kiekvienas save nori parodyti, ko geresniu ar tobulesniu negu kiti, visi nori būti unikaliais ir kuo nors nustebinti. Daugelis iš mūsų dažnai nori parodyti kitiems, kas įdomaus ir įspūdingo vyksta mūsų gyvenimuose. Dažnai keliame įvairius įrašus ar nuotraukas iš savo gyvenimo, kad kažkuo pasidalintumėme su kitais, tačiau, kam to reikia? Kodėl tai darome? Ir kaip tai darome skirtingose socialinių medijų platformose?

Dalijimasis kaip naujas dalykas pirmiausia atsirado įvairių internetinių dienoraščių pavidalu. Ten prasidėjo pirmieji žingsniai dalijimosi kultūros link. Pradžioje kasdienybė buvo aprašoma labai minimaliai, tačiau su laiku buvo atskleidžiama vis daugiau ir daugiau gyvenimiškų detalių ir kiekvieno individo gyvenimo. Asmeniniai blogai ar dienoraščiai buvo pradėti norint skaitytojams papasakoti, kokią nors istoriją ar įvykį, duoti patarimų ar supažindinti su kažkuo nauju. Tačiau, laikui bėgant, tokie įrašai tapo savo kasdienybės atpasakojimais. Internetiniai blogger’iai šiuos tinklapius ar platformas ėmė naudoti tam, jog galėtų kuo plačiau ir išsamiau pasakoti savo gyvenimiškus įvykius kitiems, jais besidomintiems interneto vartotojams.

Vėliau kasdienybės dalijimasis perėjo į didžiąsias internetines platformas, kaip Facebook, Instagram, Twitter. Ten žmonės ėmė dalintis kiekviena smulkmena: ką veikia, ką valgo, kur tuo metu esą, ką planuoja veikt ir t.t. Tai ėmė tapti savotiška rutina, nes turi žinoti, kada ir kokiu įrašu apie savo dieną pasidalinti su žmonėmis. Kaip teigia Humphreys savo tekste, socialinės medijos gali tapti dienos ritualais taip pat, kaip ir visi kiti dalykai. O ypač kai dabar technologijos tampa tokios svarbios pasaulyje. Taip pat teigiama, kad būtent medijos pagalba pats dalijimasis tapo daug aktualesnis ir labiau veikiamas. Labai daug galimybių suteikianti medija, tai pat padeda ir dalijimuisi, jos pagalba, daug lengviau galima pasidalinti tam tikrai norimais įrašais ir panašiai. Taip pat didžiosios internetinės medijų korporacijos nuolat atnaujina savo platformas taip, kaip būtų, kuo patogiau dalintis savo norimais dalykais su draugais, pasekėjais ar kitais stebėtojais.

Dar dalintis kasdienybės detalėmis tapo populiaru kuriant įvairius vaizdo įrašus Youtube platformoje. Yra nemažai vlogerių, kurie kasdien kelia įvairius vaizdo įrašus apie tai, ką jie veikia. Dalis jų tuos įrašus kelia skirtingu laiko intervalu: vieni kelia kartą į savaitę ar mėnesį, o kiti kiekvieną dieną. Pastarieji dažniausiai dalijasi savo kasdieniniu gyvenimu, įvairiomis išdaigomis, kurias daro savo draugams ar šeimai, pristato įvairius jų naudojamos įrenginius ar produktus, taip pat dažnai savo žiūrovams parodo ir kitają savo kūrybos pusę, pasidalinai įvairiais užkadriniais vaizdo įrašais ar nepavykusiais epizodais, taip norėdami parodyt kiek laiko ir jėgų atima šis filmavimo ir dalijimosi su auditorija procesas. Toks nuoširdus dalijimasis įvairias dalykais, net tais, kurie lieka už kadro sudaro didesnį artumą tarp stebėtojų ir pačių kūrėjų.

Daug merginų ir moterų Youtube vlogerių savo paskyrose su daugiausiai sekėjomis moterimis dalijasi, įvairiais grožio vaizdo įrašais: procedūromis, makiažo ritualais ir kitais dalykas. Taip pat jos parodo savo įvairias problemas, kad įrodytų savo sekėjoms, kad jos nėra kitokios negu, bet kuris eilinis žmogus. Dabar vis dažniau jos parodo odos ar kūno trūkumus, kuriuos visą gyvenimą slepia po dideliu kiekiu makiažo ar kitų priemonių, kurios leisdavo atrodyti tobulomis. Tačiau dabar viskam pasikeitus toks jų savęs pademonstravimas duoda joms dar didesnį dėmesį ir palaikymą iš jų sekėjų bei aplinkos.

Taip pat dažai Youtube platformoje galima atrasti ir tokių vlogerių, kurie būtent keliamų vaizdo įrašų pagalba bendrauja su savo gerbėjais ir sekėjais. Jie paprašo, jog pastarieji užduotų jiems rūpimus klausimus ar norimas išgirsti temas ir vlogeriai atsižvelgę į savo sekėjų norus padaro tai, ko šie nori, dažnai atsako į jų užduotus klausimus ir taip kuria ryšį tarp savęs ir savo auditorijos, taip tik parodydami, kad būtent jų sekėjai jiems rūpi ir vlogeriai atsižvelgia į jų nuomonę.

Dar viena platforma, kurioje itin lengvai galima dalintis savo gyvenimo smulkmenomis yra Instagram. Nuo 2013 metų Instagram’e atsirado nauja funkcija, kurios dėka tapo daug lengviau dalintis įvairiais gyvenimiškais įvykiais. Instagram’o stories dabar tapo vienu populiariausiu kasdieninio gyvenimo atvaizdavimo būdu. Kaip veikia Instagram’o stories turbūt žino kiekvienas jaunosios kartos atstovas, o dabar gal net ir vyresnieji. Taip paprasta funkcija, kurios dėka žmogus dali lengvai ir greitai pasidalinti norima nuotrauka, vaizdo įrašu ar kita jų norima informacija ar nuoroda. Tai tik dar labiau paskatino dalijimasis praktiškai kiekvienu savo žingsniu gyvenime. Atsiradus šiai funkcijai buvo kelta daug klausimų, kodėl žmonės kelia stories , buvo prieita tokios priežasties:

  • Jos padeda atkreipti auditorijos dėmesį ir kuria temą bei personažus
  • Jie supaprastina ir įgyvendina sudėtingas idėjas
  • Jie prisideda prie stiprių emocijų kūrimo auditorijoje
  • Sudėtingos detalės, tačiau  gerai įsitvirtina auditorijos galvoje

Toks Instagram stories naudojimas ypač suaktyvino Instagram naudotojų atsiradimą, Instagram‘as tampa vienu populiariausių socialinių medijų platformų ir tokiu būdu kuria naują požiūrį į dalijimąsi kasdienybe ir savo asmeniniu gyvenimu. Nes ankščiau dalintis asmeniškais dalykais nebuvo taip priimta, kaip dabar.

Šį požiūrį labai pakeitė suintensyvėjąs nuomonės formuotojų ( tiksliau influencerių ) reiškinys. Nuolatinis jų dalijimasis kiekvienu savo žingsniu padėjo žmonėm laisviau ir priimtiniau žiūrėti į savo gyvenimiškų akimirkų sharinimą .


Instagram stories turi daug funkcijų, kurios palengvina dalijimąsi kasdienybe: lengvai galima užduoti klausimą savo auditorijai su pasirenkamais variantas, atlikti apklausą, pažymėti savo buvimo vietą ar paprašyti, kad sekėjai įvertintų tavo story. Šios funkcijos padeda lengviau ir įdomiau rodyti savo veikiamas veiklas. Taip pat, tai padeda užmegzti glaudesnį ryšį su savo sekėjais, bei leidžia jiems pasijusti svarbesniais, nes jie gali išreikšti savo nuomonę bei įvertinti savo sekamuosius žmones. Tai sustiprina keliamų dalykų įvairovę ir naujumą, nes šie dalykai tampa nebe tokie įprasti ir kasdieniški, nes funkcijos būna nuolat atnaujinamos arba tobulinamos.

Knygoje Digital Identity ant Everyday Activism: Sharing Private Stories with Network Publics teigiama, jog toks savęs ir savo gyvenimo rodymas kitiems tampa savotišku aktyvizmu ar net judėjimu, prie jo jungiasi vis daugiau žmonių. Noras būti pasirodyti, kuo geriau socialinėse medijose sukelia reikiamybę sukurti savęs ir savo gyvenimo iliuziją. Dalijimasis kasdienybe puikiai gali būti naudojamas, kaip kokios nors judėjimo atsiradimas ar socialinės problemos demonstravimas. Parodomais dalykais siekiama atkreipti dėmesį į konkrečius įvykius ir problemas.

Bet kodėl gi žmonėms taip įdomu, ką su jais dalijasi kiti, jų sekami žmonės? Tam yra labai daug priežasčių: žmonės mėgsta stebėti kitų gyvenimus, jiems patinka istorijos kuriomis dalijamasi ir panašiai. Tačiau, dalijimasis kasdienybe yra vienas stambiausių komunikacijos būdų. Taip pat tai suteikia priklausomybės kažkokia grupei jausmą, taip žmogus gali save sieti su vieno ir kito žmogaus sekėjų ar stebėtojų grupe ir taip save priskirdamas kažkokiai grupei jaučiasi svarbesnis ir reikalingesnis pasaulyje. Tai, kad jie gali išreikšti savo nuomonę apie kasdienius sekamųjų ar stebimųjų įrašus ar nuotraukas suteikia galios ir pasitikėjimo jausmą ir taip žmonės jaučiasi svarbūs.

Apibendrinat galima pasakyti, jog dalijimasis kasdienybe mūsų gyvenime tampa vis svarbesniu dalyku, tai darome daugelis iš mūsų ir tikrai savo artimųjų ar draugų rate galėtumėm surasti ne vieną pavyzdį tokių žmonių, kurie viskuo dalijasi savo internetinėse socialinių tinkle paskyrose. Tai, skatina jų savęs išreiškimą ir norą parodyti save ir savo gyvenimą kitiems. Tai tampa neatskiriama moderniojo interneto naudotojų dalimi ir bėgant laikui, tai tik dar labiau aktyvės.

Gabrielė V.

Literatūra:
Humphreys, L. (2018). The qualified self: Social media and the accounting of everyday life. Cambridge, MA: MIT Press. Skyrius Sharing the everyday.
Murat Seyfi,Instragram stories from perspective of narrative transportation theory (2017). Prieiga internetu : https://www.researchgate.net/profile/Murat_Seyfi/publication/312040750_INSTAGRAM_STORIES_FROM_THE_PERSPECTIVE_OF_NARRATIVE_TRANSPORTATION_THEORY/links/586be1ca08ae8fce4919dfa4.pdf
Sonja Vivienne Digital Identity and Everyday Activism, Sharing Private Stories with Networked Publics. Įvadas: Introduction.

Paveikslėliai naudojami iš google paieškos.

One thought on ““Dalijimasis kasdienybe” skirtingose socialinėse platformose

  1. Įdomus tekstas, paminėjai daug įvairių formų, kaip ir kur galima dalintis savo kasdienybe. Užsiminei ir apie tai, kad dalijimasis kasdienybe yra savotiška rutina. Mano nuomone galėjai plačiau papasakoti apie tai ir pridėti tai, kad dalijimasis kasdienybe yra kaip integracijos forma. Kaip teigia autorė Lee Humphreys, dalijimasis kasdienybe tampa kiekvienos dienos rutina, kaip ir kiti įvairūs dalykai (pvz: valgymas, miegas ir panašiai). Tai tampa taip įprasta, kad mes veiksmus atliekame automatiškai, to net nepajausdami. Kaip yra įprasta pavalgyti, taip įprasta ir kažką pasidalinti apie save socialinėse medijose.Taip pat autorė mini ir tai, kad dalijimasis kasdienybe yra integracijos forma. Dokumentuodami savo mintis, veiksmus, prisiminimus, patirtis ir daugelį kitų dalykų, mes lengviau pažįstame save ir tai leidžia mums sekti savo veiksmus ir tobulėti, bei formuoti kvalifikuotą save. Savęs reprezentavimas medijose atspindi socialines normas, bei formuoja socialines normas. Taigi, žmonėms gali būti svarbu dalintis kasdienybe ne tik norint parodyti save kuo geresniais ar tobulesniais, bet ir todėl, nes mūsų kvalifikuotas aš yra sudarytas iš savęs reprezentacijų.

    Milda D.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s