Savo įvaizdžio kūrimas Instagram‘o platformoje

Šiuolaikiniame pasaulyje socialiniai tinklai tapo bene svarbiausi komunikuojant vienas su kitu nepriklausomai nuo erdvės ir laiko. Toks socialinių tinklų išplitimas pritraukė daug naujų vartotojų, o juose esančios funkcijos suteikė galimybę kurti įvairius profilius kiekvienam žmogui savaip. Šiuolaikiniam žmogui yra labai svarbu perteikti informaciją per nuotraukas. Kadangi Instagram labai puikiai tam tinka tai jį ir bandysiu nagrinėti. Pagrinde į ką kreipsiu daugiausiai dėmesio tai kodėl žmonės kelia tą informaciją į socialinį tinklą, ar tai vyksta sąmoningai planuojant iš anksto ar ne. Taip pat bandysiu apžvelgti influencerių daromą įtaką bei būtent kokiu būdu informacija yra viešinama.

Instagram šiuo metu yra labai išpopuliarėjęs. Todėl labai įdomu kaip būtent šioje platformoje vyksta savęs formavimas, ar žmonės sąmoningai planuoja savo įvaizdį ir iš anksto nusprendžia kokią informaciją ten viešins. Pagal Anneleen Meeus , Kathleen Beullens ir Steven Eggermont savęs pristatymas yra bandymas kažkam palikti tam tikrą įspūdį apie save. Toks įspūdis Instagram‘e paliekamas daugiausiai per vaizdinę medžiagą, arba komunikuojant vienas su kitu komentarų skiltyje. Formuojant savo profilį žmonės yra linkę kontroliuoti informacijos kiekį. Jie pasirenka kokią informaciją būtent viešins tame tinkle ir kokios ne. Informacijos pasirinkimas ką viešinti vyksta sąmoningai ir jis suteikia galimybę dalintis tokia informacija, kuri patiktų ir pritrauktų tam tikrą srautą žmonių. ,,<…> kuriant prisistatymą virtualiojoje erdvėje, kuriam būdingas bendravimo asinchroniškumas, galima gerai apgalvoti, kuriuos savo asmenybės, statuso bei veiklos aspektus norima pabrėžti, parinkti tai geriausiai atspindinčią informaciją ar nuotraukas…‘‘ [Aida Savicka ,,Virtualieji autoportretai: savęs pateikimas įtinklintai bendruomenei‘‘ 38psl.] Taigi šiuo atveju Instagram‘e žmogus gali pasirinkti kokią informaciją viešins ir kokiam tikslui. Būtent šioje platformoje galima pastebėti labai įvairių profilių. Žmonės besidomintys fotografija ir ja užsiimantys turbūt ir viešins jų pačių darytas nuotraukas. Merginos kurios domisi makiažu galbūt dalinsis savo sukurtomis makiažo nuotraukomis. Taigi kai žmogus iš anksto nusprendžia kokią informaciją viešins socialiniame tinkle, jo profilyje lieka tik konkreti informacija orientuota būtent į vieną tikslą. Profilyje nėra skelbiama mišrios informacijos. Kai žmogus pasirenka kokią informaciją viešins ta informacija tampa orientuota būtent į vieną tam tikrą grupę, kuri domėsis ir tai seks.

Kai žmogus nusprendžia kurti profilį jis pasirenka vardą arba kažkokį pavadinimą. Profilio nuotrauka taip pat pasirenkama sąmoningai nes ji bus matoma po visais įrašais, kuriuos padarys asmuo. Todėl ta nuotrauka pristato patį žmogų, galbūt net pritraukia daugiau sekėjų. Kas dar labai svarbu formuojant įvaizdį socialiniame tinkle tai būtų rašymo būdas. Žmonės stengiasi rašyti taisyklingai, tvarkingai pritaikant lietuviškus simbolius. Neretai parašius tekstą yra naudojamos grotaženklės (angl. Hashtag), kurios padeda populiarinti profilį būtent to ,,Hashtag‘o‘‘ puslapyje. ,, medijų naudotojai, konstruodami savo profilius ir  reprezentuodami  save  kitiems,  naudoja  jiems  reikšmingus  simbolius‘‘ [Daiva Siudikienė , Nacionalinio identiteto raiškos socialiniuose tinkluose‘‘ 30 psl.] tie simboliai yra susiję su pačia kultūra. Tarkim Lietuvoje yra aukštinamas krepšinis, tai žmogus galbūt tai ir bandys pabrėžti savo profilyje, kad pritrauktų sekėjus. O kaip gi vyksta sekėjų rinkimas? Tai žmogus keliantis tam tikrą informaciją stebi kitų žmonių reakciją į jo įkeltą postą, toks stebėjimas parodo kas sekėjams patinka labiau ir kas ne, todėl orientuojamasi kokią medžiagą bus galima kelti ateityje. Turinio autorius atsižvelgdamas į sekėjų teigiamas reakcijas ir toliau kels panašią informaciją taip kurdamas tam tikrą sekėjų srautą, kuriuos sieja panašūs pomėgiai, tikslai. Todėl galima teigti, kad profilio formavimasis remiasi į vieną ir pagrindinį tikslą – populiarumo siekimą, kuris kelia pasitenkinimą savimi.

Plačiau šnekant apie tikslus ir motyvus skelbiant tam tikrą informaciją socialiniame tinkle galima teigti, kad vienas iš svarbiausių tikslų yra būtent sekėjų rinkimas. Todėl informacijos dalinimasis tame profilyje bus būtent orientuotas į tam tikrą sekėjų grupę. Bet neapsiribojant vien šituo tikslų galimą jų įžvelgti įvairesnių.  Pagal Aidą Savicką yra išskiriama septynios priežastys kodėl žmonės save viešina:

  • savęs pristatymas, sąmoningai siekiant palankiai pateikti save kitiems;
  • socialinių santykių valdymas, kuriant ir palaikant santykius su artimais draugais;
  • noras atrodyti progresyviu, žengimas koja kojon su naujausiomis komunikacijos tendencijomis;
  • informacijos archyvavimas, norint išsamiai užregistruoti savo kasdienio gyvenimo įvykius vienoje vietoje;
  • dalijimasis informacija, suprantama kaip geranoriškumo išraiška, nes jie dalijasi savo tam tikroje srityje sukaupta patirtimi, kuri gali būti naudinga kitiems;
  • pramogos siekimas, malonumas save pristatyti viešai;
  • pasipuikavimas, siekis pademonstruoti savo populiarumą ar gebėjimą pritraukti kitų dėmesį.

Taigi savęs pateikimas yra orientuotas į tai, kad žmogus savo profilį kuria būtent taip, kad kiti į jį reaguotų teigiamai, tai atveria galimybę užmegzti tam tikrus santykius tarp žmonių ar susirasti net naujų kontaktų. Taipogi galima išskirti tris savęs pristatymo būdus pagal Jill Walker Rettberg: vizualųjį, rašomajį ir kiekybinį. Vizualusis pristatymas tai ir yra būtent nuotraukų pavidalu, dažnai net vaizdo įrašų. Rašomasis pristatymas šiuo atveju Instagram‘e būtų po nuotraukomis arba vaizdo įrašais keliamas kažkoks tekstas. Taip pat galima pasirašyti pomėgius ir profilyje. Ir galiausiai kiekybinis pristatymas yra tam tikrų filtrų taikymas nuotraukoms.

Taip pat būtent mano nagrinėjamoje platformoje žmonės yra linkę archyvuoti nuotraukas kaip tam tikrus atsiminimus, kurie negali išsitrinti. Jie neužima kažkokios vietos kompiuteryje ir negalime pamesti kaip tikrų nuotraukų todėl toks archyvavimas atrodo gan naudingas. Tokiu būdu atsiminimai išlieka ilgai ir juos peržiūrėti galime bet kada.

Patirties dalijimasis šiame socialiniame tinkle taip pat yra gan svarbus. Kaip pavyzdį galiu pateikti Instagram‘e esančius makiažo profilius. Juose yra keliama nemažai vaizdo įrašų, kurie kad ir trumpi, bet atspindi esmę kaip būtent atlikti tokį patį makiažą. Tokios mini pamokėlės traukia tuo besidominčias sekėjų grupes.

https://www.instagram.com/wakeupandmakeup/

Siekiant pasipuikuoti žmonės dažnai kelia savo asmenukes arba nuotraukas, jie taip renka sekėjus kuriems tas žmogus patinka kaip asmenybė. Kiti žmonės gali kelti net ir kelionių nuotraukas iš aplankytų šalių, tokį informacijos kėlimo būda galima laikyti irgi noru pasipuikuoti.

Instagram‘e viskas remiasi į sekėjų skaičių. Todėl labai įdomu apžvelgti kaip gi žmonių keliamą informaciją veikia sekėjų srautas. Kaip pavyzdį galiu paimti Influencerius, kurie platina informaciją už tam tikrus pinigus. Tokiu būdu jie susirinkę tam tikrą sekėjų skaičių siūlo įvairius produktus, kurie sudomina sekėjus tai pabandyti nes būtent tą produktą pasiūlė jiems patinkantis žmogus. Taigi toks produktų platinimas būtent yra nukreiptas į sekėjus, kad tai juos kažkaip sudomintų. Vienas ryškiausių Lietuvos influencerių yra Naglimantas, jis prekes reklamuoja būtent per Instagram‘ą. Jis kelia vaizdo įrašus į ,,My story‘‘, kurie išnyksta po 24 valandų. Kadangi jis turi sukaupęs labai didelį sekėjų skaičių toks prekės reklamavimas pasiteisina, nes žmonės labai aktyviai seka ji gyvenimą.

https://www.instagram.com/naglimantas/

Iš jo profilio galima pamatyti jau anksčiau mano minėtą simbolių naudojimo būdą. Būtent jo profilyje simboliai yra naudojami parodyti jo pomėgius. Kadangi pati Instagram platforma nėra pritaikytia rašyti tekstams toks simbolių panaudojimas tinka geriausiai apibūdinant pomėgius.

Taigi viską apibendrinant galiu teigti, kad Instagram tinkle įvaizdžio kūrimas labiau atsiskleidžia nuotraukų bei vaizdo įrašų pavidalu. Pats profilis yra orientuotas į tam tikras sekėjų grupes, kurie domisi tam tikrais dalykais. Pats profilio organizavimas yra bandymas tapti kuo populiaresniu. Aprašymas susijęs su tam tikrais kultūriniais simboliais, bei būtent priimtinais tame profilyje. Taip pat Instagram yra plačiai naudojamas, platinant tam tikras prekes. Todėl jis tampa gan gera terpe užsidirbti pinigams.

Gabija A.

Literatūra:

EROSAS KULTŪROJE: Aida Savicka (2013/2014 m.) ,,Virtualieji autoportretai: savęs pateikimas įtinklintai bendruomenei” (36 – 48psl.)

Internetinė nuoroda: http://www.lkti.lt/LKT/pdf/5/LKT-5.pdf#page=36

Daiva Siudikienė (2013 m.) ,, Nacionalinio identiteto raiškos socialiniuose tinkluose

Anneleen Meeus , Kathleen Beullens and Steven Eggermont (2019 m.) ,,Like me (please?): Connecting online self-presentation to pre- and early adolescents’ self-esteem

Jill Walker Rettberg (2017 m.) ,,Self-Representation in Social Media

One thought on “Savo įvaizdžio kūrimas Instagram‘o platformoje

  1. Šis įrašas man patiko tuo, jog perskaičius jį ateiviui, kuris nieko nežino apie Instagram, jis vis vien kažkiek susigaudytų. Į Instagram žiūrima iš toli, pragmatiškai. Pakankamai minima tai, kaip Instagram loginė struktūra veikia turinį, kuris yra postinamas (orientacija į sekėjus, trumpi tekstai, vizualinė informacija, simboliai ir pan.). Kita vertus, toks stebėsenos taškas turi ir savo minusų, galbūt vietomis trūko gilesnio pasigilinimo, ne vien sauso informacijos dalijimosi motyvų išvardijimo.
    Būtų įdomu, jeigu įraše būtų labiau pasigilinta į tai, ar Instagram platformoje kuriamas turinys yra reprezentacija, o gal greičiau prezentacija? J. W. Rettberg pamini Aristotelio reprezentacijos suvokimą, kaip mimesis. Manau, jog daugelis Instagram naudoja ne kaip veidrodinę galimybę atspindėti realybei, o greičiau kurti prezentaciją apie save, brandą. Į tą temą buvo paminėti influenceriai, tačiau galbūt norėjosi, kad tai būtų panagrinėtą paprastųjų individų lygmenyje. Kita vertus buvo kalbėta apie orientaciją į sekėjus, ir kaip tai veikia savęs reprezentaciją – kažko paryškinimą, iškėlimą.
    Nelabai sutinku su apibendrinimu, jog profilio formavimasis remiasi tik į vieną pagrindinį tikslą – ,,populiarumo siekimą, kuris kelia pasitenkinimą savimi“. Prisimenant tuos pačius Aidos Savickos išskiriamus motyvus, matome, jog tai remiasi į daug daugiau negu vien pasipuikavimą savimi, taigi toks jausmas, jog įraše yra šiek tiek prieštaros pačiam sau. Įraše yra pristatyta tik viena puikavimosi savimi pusė. Būtų įdomu, jeigu būtu panagrinėtas ir savivertės klausimas (literatūros sąraše yra neblogas A. Meeus, K. Beullens ir S. Eggermont šaltinis apie paauglių savivertę ir savireprezentaciją online). Populiarumo siekimas stipriai siejasi su socialine validacija, manau jog Instagram platforma yra socialinio validavimo fabrikas, nuo kurio yra priklausomos pačios pažeidžiamiausios asmenybės – paaugliai, ar tiesiog žmonės, turintys neišspręstų identiteto ar savivertės problemų.
    Išvadose šiek tiek nukrypstama nuo pagrindinio tikslo. Nelabai įtikino paaiškinimas, kodėl Instagram yra gera terpė užsidirbti pinigams – aš su tuo sutinku, tačiau įrašė trūko detalesnio paaiškinimo, apart to, kad influenceriai domina savo gyvenimu ir turi didelį sekėjų skaičių. Apibendrinant, įraše buvo užkabinta nemažai įžvalgų, tačiau trūko gilesnio pjūvio.

    Adelė

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s